Dieser E-Shop verwendet Cookies

Wir verwenden Cookies auf unserer Website. Einige sind wichtig, während andere uns helfen, diese Website und Ihre Benutzererfahrung zu verbessern. Sind Sie mit der Verwendung aller Cookies einverstanden?

Cookies einstellungen

Ihre Privatsphäre ist wichtig. Sie können die Cookie-Einstellungen unten auswählen.

Vznik modelu traktoru Porsche Diesel Master 419

02.03.2021 08:11

Náš konstruktér Michal Možný pod dozorem odborníků z Porsche vyvinul model traktoru Porsche Diesel Master 419 v měřítku 1:25, podle nás se jedná o opravdový skvost mezi plechovými modely Kovapu. 

Porsche Diesel Master 419

Pojďme na chvíli odbočit od modelů a zaměřme se na historii samotné značky a na konstruktéra, jehož jméno tyto modely nesou.  Porsche, historie výroby a stručný životopis Ferdinanda Porsche Od Daimlerova koně až po systém Porsche Diesel: Až do padesátých let minulého století bylo používáni krav a volů jako tažných zvířat poměrně běžné. Práce na poli bez jakékoliv technické a strojní pomoci byla velice náročná. Ke změně tohoto stavu přispěl svým dílem i konstruktér Ferdinand Porsche, který se v roce 1875 narodil do tehdejšího Rakousko-Uherska ve městě Maffersdorf (dnešní Vratislavice nad Nisou). A velkou část života se myšlenkou vyrobit lidový traktor zabýval a jak brzy poznáte, dokázal ji realizovat. 
 

Vzdělání a kariéra

V roce 1918 po vzniku nové Československé Republiky získal československé občanství, kterého se v roce 1934 vzdal a vyměnil ho za německé, těžko mu to zazlívat rodina byla původně německá.
 

Oslovilo nás německé muzeum Porsche a my jsme vyhověli. Pan Michal Možný odvedl při konstrukci perfektní práci o čemž se můžete po zakoupení modelu sami přesvědčit, ostatně fakt, že si nás pro vytvoření modelu vybral zákazník z Německa a s výrobou byl velmi spokojen, mluví za vše. Požadavek na výrobu přišel v roce 2002-2003 a číslovaná série (1963 kusů) byla dodána v roce 2005. Následně jsme rok čekali na udělení licence a s vlastní distribucí začali v roce 2006. Jenom na samotné kapotě je 12 výrobních operací + lakování a 2x potisk tampoprint. Pokud nebudeme počítat strojek, tak na samotném modelu napočítáme 165 výrobních operací a další zajímavostí je, že pro tento model byly vyrobeny speciální formy na zadní pneumatiky i na disky kol (vzor Continental). Pneumatiky jsou u našich modelů vyrobeny z materiálu Badaflex, který je zdravotně nezávadný a vytváří dojem reálné pneumatiky. 

 

Ferdinand Porsche absolvoval jen základní školu a žádné jiné další zkoušky neskládal. Jeho otec klempíř si vysnil, že po něm Ferdinand převezme rodinné řemeslo. Ferdinand se ale zajímal o jiný obor, elektrotechniku! Nějaký čas to trvalo, ale Ferdinand si prosadil svou a začal navštěvovat kurzy elektrotechniky v tehdejší průmyslové škole v Liberci. Naučil se vyrábět dynama, baterie a spínače. Jednoho dne otce ohromil a v 18 letech dokázal přivést elektrické světlo k nim domů, sám elektrifikoval celý dům. Otec pochopil a následovnictví v rodinném podniku nasměroval na mladšího bratra Oskara a Ferdinanda nechal odejít za prací do Vídně. 

Ve Vídni nastoupil jako učedník v elektrotechnické továrně Vereinigte Elektrizitäts-AG (původně Bélla Egger & Co., později známá Brown Boveri). Zde se začalo velmi rychle projevovat Ferdinandovo nadání pro tento obor a již ve 22 letech nastoupil do pozice vedoucího zkušebny. Jeho zápal byl tak velký, že tajně navštěvoval univerzitní elektrotechnické přednášky, vzhledem k tomu, že neměl ani středoškolské vzdělání, tak se legálně účastnit nesměl. 
 

První modely

Velké nasazení a vřelý vztah k elektrotechnice ho dovedl až ke konstrukci prvních elektromobilů a hybridních automobilů. Roku 1899 ho oslovil Jacob Lohner, výrobce kočárů pro císařský dvůr, dostal totiž nápad instalovat elektromotor do kočáru a zbavit se nutnosti používat pro pohon koně a jejich sílu. Byla to trefa do černého, vídeňská společnost Jacob Lohner & Co. s nimi měla okamžitě velký úspěch, vznikaly různé typy od cestovních až po závodní a to jak čistě elektrické, tak hybridní. Na Světové výstavě 1900 v Paříži vzbudil velkou pozornost akumulátorový Lohner-Porsche s plochými elektromotory velkého průměru přímo v nábojích předních kol, postavený ve dvousedadlové i čtyřsedadlové verzi, ale také jako závodní speciál s dvojicí sedadel za sebou (pro snížení aerodynamického odporu). Největší byl čtyřmístný Lohner-Porsche s pohonem všech čtyř kol (Radnaben-Motor, tedy motor v nábojích kol, kdy v každém byl jeden) a dvoutunovou hmotností akumulátorů, postavený pro britského klienta E. W. Harta. Ferdinand Porsche se osobně zúčastňoval závodů, na hybridním typu s předním pohonem zajel nejlepší čas do vrchu Exelberg v roce 1902. Ve stejném roce přijel do rodného Maffersdorfu (dnešní Vratislavice nad Nisou) a v hybridním voze svezl bratra Oskara i otce Antona.

V roce 1904 se Lohner s Ferdinandem rozešel, náklady na vývoj začaly strmě růst a pro Lohnera to bylo až moc velké sousto. Po tomto rozkolu nastoupil Porsche jako šéfkonstruktér v automobilce Austro-Daimler (na pozici nahradil Paula Daimlera). Zde se věnoval vývoji velmi rychlých vozů, lehký sportovní čtyřválec Sascha 1,1 litru i velké šestiválce ADM, dokonce se dostal ke konstrukci i prvních leteckých motorů a podílel se i na konstrukci prvního válečného autovlaku s hybridním pohonem. 

Auto-Daimler tahač/traktorV letech 1914/1915 během začínající první světové války vyvinul pod záštitou společnosti Austo-Daimler silný tahač/traktor, který měl v bojích nahradit přetížené a často mrzačené koně. Tomuto vozidlu se přezdívalo "Daimlerův kůň", poprvé byly tyto stroje o výkonu 25 koňských sil nasazeny v bitvě u Haliče pro tahání děl. Po válce našly tyto stroje využití při tahání pluhů.

Roku 1923 začala společnost omezovat výdaje na motorsport a Ferdinand ji opustil (motorsport ho velmi bavil a naplňoval, aktivně závodil). Tou dobou už byl držitelem čestného doktorátu z Vídeňské vysoké školy technické za velký přínos automobilové konstrukci. 

Díky bohatým zkušenostem a hlavně talentu měl Ferdinand Porsche dveře otevřené takřka všude, jeho další kroky vedly do německého Stuttgartu, kde nastoupil jako vedoucí konstruktér a šéf představenstva Daimler-Motoren-Gesselschaft (DMG), šlo o známého výrobce automobilů Mercedes, po spojení s Benzem vznikla nám už známá značka Mercedes-Benz. Ferdinand Porsche se ve Stuttgartu usadil a v garážích své vily na zakázku německých státních orgánů postavil první 3 prototypy Volkswagenu Brouk (tehdy KdF - Wagen). 

Ferdinand Porsche1. prosince 1930 založil vlastní firmu, která od 25. dubna 1931 získala oficiální jméno Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-, Luftfahrzeug- und Wasserfahrzeugbau; tedy česky: Kancelář pro konstrukci motorových vozidel, letadel a plavidel. V tomto období se zrodil nápad na lidový traktor, který by byl dostupný všem a postupně nahradil zvířata. 
 

dostupný traktor

Přesuňme se do roku 1938, myšlenka vytvořit lidový traktor přetrvává a vznikají první prototypy traktorů. Cílem bylo zvýšení výnosů v zemědělství, zajištění dodávek potravin a úleva zvířatům, která byla v zemědělství hojně používána. Celý projekt financovala Německá pracovní fronta (DAF), jejíž šéf Dr. Ley, chtěl ve Waldbrölu postavit jednu z největších továren na traktory v Evropě. Výrazný tlak byl na cenu, kdy několik slušných koní stálo 1200 říšských marek, nesměl stát nový traktor více než 1000 říšských marek. 

S nástupem druhé světové války se společnost potýkala s nedostatkem pohonných hmot a tak Porsche zkonstruoval traktor, který bylo možné pohánět pomocí generátoru na dřevoplyn. Po vybombardování Stuttgartu v roce 1944 se závod Porsche přesunul do Gmündu, kde s hlavním inženýrem Karlem Rabem začal Ferdinand pracovat na řadovém dvouválcovém motoru na dřevoplynové palivo pro typ traktoru s označením 113. Válečná mašinérie se však soustředila na výrobu zbraní a obrněných vozidel a tak se vyrábělo jenom 2000 traktorů ročně. 

Po skončení války měla továrna v Gmündu necelých 300 zaměstnanců, ale doba traktorům stále nepřála, zdrojů byl nedostatek a tak se firma soustředila až do roku 1948 na výrobu lanových navijáků pro lesnictví a zemědělství, malých vodních a větrných elektráren, turbín, generátorů, ale třeba i výrobě horolezeckého vybavení a vázání na lyže.
 

konečně allgaier

Jakmile společnost překonala toto období vrhl se Porsche a jeho tým na vývoj dlouho plánovaného traktoru pro masy, který vycházel z doposud získaných poznatků a modelu 313. Roku 1949 uzavřel Porsche licenční smlouvu se společností Allgaier. Kooperací těchto společností vznikl traktor Allgaier AP-17-1 využívající techniku a design Porsche, který měl výkon 18 koní a představen byl již roku 1950 na veletrhu zemědělské techniky ve Frankfurtu. Měl mnoho technických inovací, byl vzduchem chlazený, disponoval olejovo-hydraulickou spojkou a měl lehkou konstrukci (vážil jen 950 kilogramů!). Výhodný byl i cenou a tak se do konce tohoto roku prodalo necelých 2000 kusů těchto sytě oranžových traktorů. V následujícím roce ho vystřídal upravený model AP-17-2, který byl výkonější a měl ergonomický volant.  

Ferdinand Porsche umírá v lednu 1951 a na jeho práci navazuje syn Ferdinand Anton Ernst (všeobecně známý jako Ferry Porsche). 

Allgaier dále v letech 1953-1955 vyráběl traktory s označením A111 a A144 (poslední dvě čísla značí výkon v koních). Z důvodu rozsáhlých investic do dalších odvětví výroby společnost upouští od produkce traktorů. Této příležitosti se Porsche chopilo a společně se společností Mannesmann AG odkoupilo veškerou výrobu traktorů (rok 1956) a vzniká divize Porsche Diesel Motorenbau GmbH.

model traktoru Porsche Diesel Master 419 v měřítku 1:25V následujících letech vznikají karmínově rudé modely Junior, Standard, Super a hlavně Master (kvůli němu to celé čtete). Do roku 1963 se těchto modelů vyrobilo 120 000 kusů. Navzdory úspěšným prodejním údajům byla výroba z důvodu silné konkurence ukončena. Tyto designově velmi povedené traktory budí pozornost dodnes a jsou mezi sběrateli velmi oblíbené. 

Pojďme si nakonec projít několik technických údajů o traktoru Porsche Diesel Master 419, který jako model vyrábíme: 
motor: Porsche Diesel F 419, čtyřválcový vzduchem chlazený 
objem válců: 3500 ccm,
komprese: 19:1,
výkon: 50 koní při 2100 otáčkách za minutu. 

hmotnost: 2100 kg 
rozměry: 3380 mm (délka), 2166 mm (šířka), 1660 (výška měřená po volant) 

Elegantní design, kterým se traktory Porsche vyznačují pochází z pera samotného Ferdinanda Porsche, který byl již v době vzniku modelů na odpočinku, ale čerpalo se z jeho návrhů a nákresů, které po sobě zanechal. 

Podívejte se na náš model, který je věrnou kopií popisovaného traktoru.

Zdroje:
porsche-club.cz
wikipedia.com
garaz.cz
fahrtraum.at
allgaier-group.com
classicdriver.com