Vznik modelu traktoru Porsche Diesel Master 419
Náš konstruktér Michal Možný pod dozorem odborníků z Porsche vyvinul model traktoru Porsche Diesel Master 419 v měřítku 1:25, podle nás se jedná o opravdový skvost mezi plechovými modely Kovapu.
Pojďme na chvíli odbočit od modelů a zaměřme se na historii samotné značky a na konstruktéra, jehož jméno tyto modely nesou. Porsche, historie výroby a stručný životopis Ferdinanda Porsche Od Daimlerova koně až po systém Porsche Diesel: Až do padesátých let minulého století bylo používáni krav a volů jako tažných zvířat poměrně běžné. Práce na poli bez jakékoliv technické a strojní pomoci byla velice náročná. Ke změně tohoto stavu přispěl svým dílem i konstruktér Ferdinand Porsche, který se v roce 1875 narodil do tehdejšího Rakousko-Uherska ve městě Maffersdorf (dnešní Vratislavice nad Nisou). A velkou část života se myšlenkou vyrobit lidový traktor zabýval a jak brzy poznáte, dokázal ji realizovat.
Vzdělání a kariéra
V roce 1918 po vzniku nové Československé Republiky získal československé občanství, kterého se v roce 1934 vzdal a vyměnil ho za německé, těžko mu to zazlívat rodina byla původně německá.
Oslovilo nás německé muzeum Porsche a my jsme vyhověli. Pan Michal Možný odvedl při konstrukci perfektní práci o čemž se můžete po zakoupení modelu sami přesvědčit, ostatně fakt, že si nás pro vytvoření modelu vybral zákazník z Německa a s výrobou byl velmi spokojen, mluví za vše. Požadavek na výrobu přišel v roce 2002-2003 a číslovaná série (1963 kusů) byla dodána v roce 2005. Následně jsme rok čekali na udělení licence a s vlastní distribucí začali v roce 2006. Jenom na samotné kapotě je 12 výrobních operací + lakování a 2x potisk tampoprint. Pokud nebudeme počítat strojek, tak na samotném modelu napočítáme 165 výrobních operací a další zajímavostí je, že pro tento model byly vyrobeny speciální formy na zadní pneumatiky i na disky kol (vzor Continental). Pneumatiky jsou u našich modelů vyrobeny z materiálu Badaflex, který je zdravotně nezávadný a vytváří dojem reálné pneumatiky.
Ferdinand Porsche absolvoval jen základní školu a žádné jiné další zkoušky neskládal. Jeho otec klempíř si vysnil, že po něm Ferdinand převezme rodinné řemeslo. Ferdinand se ale zajímal o jiný obor, elektrotechniku! Nějaký čas to trvalo, ale Ferdinand si prosadil svou a začal navštěvovat kurzy elektrotechniky v tehdejší průmyslové škole v Liberci. Naučil se vyrábět dynama, baterie a spínače. Jednoho dne otce ohromil a v 18 letech dokázal přivést elektrické světlo k nim domů, sám elektrifikoval celý dům. Otec pochopil a následovnictví v rodinném podniku nasměroval na mladšího bratra Oskara a Ferdinanda nechal odejít za prací do Vídně.
Ve Vídni nastoupil jako učedník v elektrotechnické továrně Vereinigte Elektrizitäts-AG (původně Bélla Egger & Co., později známá Brown Boveri). Zde se začalo velmi rychle projevovat Ferdinandovo nadání pro tento obor a již ve 22 letech nastoupil do pozice vedoucího zkušebny. Jeho zápal byl tak velký, že tajně navštěvoval univerzitní elektrotechnické přednášky, vzhledem k tomu, že neměl ani středoškolské vzdělání, tak se legálně účastnit nesměl.
První modely
Velké nasazení a vřelý vztah k elektrotechnice ho dovedl až ke konstrukci prvních elektromobilů a hybridních automobilů. Roku 1899 ho oslovil Jacob Lohner, výrobce kočárů pro císařský dvůr, dostal totiž nápad instalovat elektromotor do kočáru a zbavit se nutnosti používat pro pohon koně a jejich sílu. Byla to trefa do černého, vídeňská společnost Jacob Lohner & Co. s nimi měla okamžitě velký úspěch, vznikaly různé typy od cestovních až po závodní a to jak čistě elektrické, tak hybridní. Na Světové výstavě 1900 v Paříži vzbudil velkou pozornost akumulátorový Lohner-Porsche s plochými elektromotory velkého průměru přímo v nábojích předních kol, postavený ve dvousedadlové i čtyřsedadlové verzi, ale také jako závodní speciál s dvojicí sedadel za sebou (pro snížení aerodynamického odporu). Největší byl čtyřmístný Lohner-Porsche s pohonem všech čtyř kol (Radnaben-Motor, tedy motor v nábojích kol, kdy v každém byl jeden) a dvoutunovou hmotností akumulátorů, postavený pro britského klienta E. W. Harta. Ferdinand Porsche se osobně zúčastňoval závodů, na hybridním typu s předním pohonem zajel nejlepší čas do vrchu Exelberg v roce 1902. Ve stejném roce přijel do rodného Maffersdorfu (dnešní Vratislavice nad Nisou) a v hybridním voze svezl bratra Oskara i otce Antona.
V roce 1904 se Lohner s Ferdinandem rozešel, náklady na vývoj začaly strmě růst a pro Lohnera to bylo až moc velké sousto. Po tomto rozkolu nastoupil Porsche jako šéfkonstruktér v automobilce Austro-Daimler (na pozici nahradil Paula Daimlera). Zde se věnoval vývoji velmi rychlých vozů, lehký sportovní čtyřválec Sascha 1,1 litru i velké šestiválce ADM, dokonce se dostal ke konstrukci i prvních leteckých motorů a podílel se i na konstrukci prvního válečného autovlaku s hybridním pohonem.
V letech 1914/1915 během začínající první světové války vyvinul pod záštitou společnosti Austo-Daimler silný tahač/traktor, který měl v bojích nahradit přetížené a často mrzačené koně. Tomuto vozidlu se přezdívalo "Daimlerův kůň", poprvé byly tyto stroje o výkonu 25 koňských sil nasazeny v bitvě u Haliče pro tahání děl. Po válce našly tyto stroje využití při tahání pluhů.
Roku 1923 začala společnost omezovat výdaje na motorsport a Ferdinand ji opustil (motorsport ho velmi bavil a naplňoval, aktivně závodil). Tou dobou už byl držitelem čestného doktorátu z Vídeňské vysoké školy technické za velký přínos automobilové konstrukci.
Díky bohatým zkušenostem a hlavně talentu měl Ferdinand Porsche dveře otevřené takřka všude, jeho další kroky vedly do německého Stuttgartu, kde nastoupil jako vedoucí konstruktér a šéf představenstva Daimler-Motoren-Gesselschaft (DMG), šlo o známého výrobce automobilů Mercedes, po spojení s Benzem vznikla nám už známá značka Mercedes-Benz. Ferdinand Porsche se ve Stuttgartu usadil a v garážích své vily na zakázku německých státních orgánů postavil první 3 prototypy Volkswagenu Brouk (tehdy KdF - Wagen).
1. prosince 1930 založil vlastní firmu, která od 25. dubna 1931 získala oficiální jméno Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-, Luftfahrzeug- und Wasserfahrzeugbau; tedy česky: Kancelář pro konstrukci motorových vozidel, letadel a plavidel. V tomto období se zrodil nápad na lidový traktor, který by byl dostupný všem a postupně nahradil zvířata.
dostupný traktor
Přesuňme se do roku 1938, myšlenka vytvořit lidový traktor přetrvává a vznikají první prototypy traktorů. Cílem bylo zvýšení výnosů v zemědělství, zajištění dodávek potravin a úleva zvířatům, která byla v zemědělství hojně používána. Celý projekt financovala Německá pracovní fronta (DAF), jejíž šéf Dr. Ley, chtěl ve Waldbrölu postavit jednu z největších továren na traktory v Evropě. Výrazný tlak byl na cenu, kdy několik slušných koní stálo 1200 říšských marek, nesměl stát nový traktor více než 1000 říšských marek.
S nástupem druhé světové války se společnost potýkala s nedostatkem pohonných hmot a tak Porsche zkonstruoval traktor, který bylo možné pohánět pomocí generátoru na dřevoplyn. Po vybombardování Stuttgartu v roce 1944 se závod Porsche přesunul do Gmündu, kde s hlavním inženýrem Karlem Rabem začal Ferdinand pracovat na řadovém dvouválcovém motoru na dřevoplynové palivo pro typ traktoru s označením 113. Válečná mašinérie se však soustředila na výrobu zbraní a obrněných vozidel a tak se vyrábělo jenom 2000 traktorů ročně.
Po skončení války měla továrna v Gmündu necelých 300 zaměstnanců, ale doba traktorům stále nepřála, zdrojů byl nedostatek a tak se firma soustředila až do roku 1948 na výrobu lanových navijáků pro lesnictví a zemědělství, malých vodních a větrných elektráren, turbín, generátorů, ale třeba i výrobě horolezeckého vybavení a vázání na lyže.
konečně allgaier
Jakmile společnost překonala toto období vrhl se Porsche a jeho tým na vývoj dlouho plánovaného traktoru pro masy, který vycházel z doposud získaných poznatků a modelu 313. Roku 1949 uzavřel Porsche licenční smlouvu se společností Allgaier. Kooperací těchto společností vznikl traktor Allgaier AP-17-1 využívající techniku a design Porsche, který měl výkon 18 koní a představen byl již roku 1950 na veletrhu zemědělské techniky ve Frankfurtu. Měl mnoho technických inovací, byl vzduchem chlazený, disponoval olejovo-hydraulickou spojkou a měl lehkou konstrukci (vážil jen 950 kilogramů!). Výhodný byl i cenou a tak se do konce tohoto roku prodalo necelých 2000 kusů těchto sytě oranžových traktorů. V následujícím roce ho vystřídal upravený model AP-17-2, který byl výkonější a měl ergonomický volant.
Ferdinand Porsche umírá v lednu 1951 a na jeho práci navazuje syn Ferdinand Anton Ernst (všeobecně známý jako Ferry Porsche).
Allgaier dále v letech 1953-1955 vyráběl traktory s označením A111 a A144 (poslední dvě čísla značí výkon v koních). Z důvodu rozsáhlých investic do dalších odvětví výroby společnost upouští od produkce traktorů. Této příležitosti se Porsche chopilo a společně se společností Mannesmann AG odkoupilo veškerou výrobu traktorů (rok 1956) a vzniká divize Porsche Diesel Motorenbau GmbH.
V následujících letech vznikají karmínově rudé modely Junior, Standard, Super a hlavně Master (kvůli němu to celé čtete). Do roku 1963 se těchto modelů vyrobilo 120 000 kusů. Navzdory úspěšným prodejním údajům byla výroba z důvodu silné konkurence ukončena. Tyto designově velmi povedené traktory budí pozornost dodnes a jsou mezi sběrateli velmi oblíbené.
Pojďme si nakonec projít několik technických údajů o traktoru Porsche Diesel Master 419, který jako model vyrábíme:
motor: Porsche Diesel F 419, čtyřválcový vzduchem chlazený
objem válců: 3500 ccm,
komprese: 19:1,
výkon: 50 koní při 2100 otáčkách za minutu.
hmotnost: 2100 kg
rozměry: 3380 mm (délka), 2166 mm (šířka), 1660 (výška měřená po volant)
Elegantní design, kterým se traktory Porsche vyznačují pochází z pera samotného Ferdinanda Porsche, který byl již v době vzniku modelů na odpočinku, ale čerpalo se z jeho návrhů a nákresů, které po sobě zanechal.
Podívejte se na náš model, který je věrnou kopií popisovaného traktoru.
Zdroje:
porsche-club.cz
wikipedia.com
garaz.cz
fahrtraum.at
allgaier-group.com
classicdriver.com