Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Wikov a jeho historie

03.05.2021 09:10

Název samotný zní možná trošku polsky, často se W pro názvy na našem území nepoužívá, ale má to prostý důvod. Název vznikl spojením příjmení Wichterle a Kovařík, dvou rodin, které se v roce 1918 spojily a vytvořily někdejšího největšího československého výrobce zemědělských strojů! Závod se rozkládal na ploše 250.000 m2 a zaměstnával 2000 dělníků a 150 úředníků. Těchto čísel nebylo dosaženo ze dne na den a obě rodiny mají delší podnikatelskou historii.

Spojení rodinných firem

František Wichterle založil v roce 1878 firmu První prostějovská továrna na hospodářské stroje a parní motory, slévárna na kov a železo, F. Wichterle, po jeho smrti v roce 1891 podnik převzal jeho syn Karel Wichterle, který ji dovedl do zmiňované fúze s firmou bratrů Kovaříků.

Historie firmy bratrů Kovaříků vzniká o pár let později v roce 1894, založil ji Ing. Josef Kovařík a v roce 1896 přizval ke spoluvlastnictví i svého bratra Ing. Dr. Františka Kovaříka, oficiální název byl: Prostějovská akciová továrna na stroje a motory F. & J. Kovařík, Prostějov.

Oba tyto podniky působily ve stejné oblasti Prostějova a navíc vyráběly podobný sortiment (mlátičky, lokomobily, drobné ruční nářadí, parní, benzínové i naftové motory, generátory pro pohon menších závodů, dílen a mlýnů, výtahy). Podniky si vzájemně v poměrně malé oblasti konkurovaly a tak se vedení domluvilo na vzájemné spolupráci, 22. prosince 1918 vzniká Wichterle & Kovářík a. s., zkráceně WIKOV.

Wikov 35

Ve dvacátých letech minulého století rozšířila firma Wichterle & Kovářík svůj původní výrobní program nejen o výrobu automobilů, ale také o výrobu trojfázových elektromotorů a traktorů.

éra automobilů

Pro výrobu automobilů byl pravděpodobně stěžejní rok 1922, kdy si majitelé firmy přivezli z vídeňské výstavy italský automobil Ansaldo. První vozidlo se začalo prodávat v roce 1925 a neslo označení Wikov 7/28, kdy číslo za lomítkem značí výkon v koních, konstrukčním vzorem bylo právě zmiňované italské vozidlo. Konstrukční oddělení automobilky přicházelo často s pokrokovými technickými řešeními, proto se jí přezdívalo československý Rolls-Royce. Naprostým zjevením pak byl Wikov 35, kterému se díky aerodynamickému tvaru, přezdívalo "Kapka" (reálně však vůz příliš aerodynamický nebyl kvůli vysoké váze). Do sortimentu byly zařazeny i automobily nákladní. Většina vyprodukovaných vozidel byly takřka originály, které vznikaly na přání zákazníka (dobové motto bylo: „Automobily na míru"). Tento koncept nebyl rozhodně pro každého, vozidla si mohla dovolit jen movitější klientela. Zákazníkem byl třeba slavný Tomáš Baťa, kterému společnost vyrobila spací vůz pro cesty mezi Zlínem a Prahou, mezi známé fanoušky značky patřilo i duo Voskovec a Werich. V následujících letech se přestalo výrobě automobilů dařit, projevila se hospodářská krize a ceny vozidel byly pro většinu obyvatel nedosažitelné, podnik se snažil ještě zachránit výrobu lidovým vozítkem, projekt nesl jméno Wikov Baby, ale nezdařilo se, výroba byla příliš komplikovaná. Z důvodu ztrátovosti došlo v roce 1937 k ukončení výroby osobních vozidel a o tři roky později i těch nákladních. Odhady v počtu vyrobených kusů se různí, osobních vozů však bylo vyrobeno kolem tisícovky (spíš méně) a nákladních 400 kusů. Dnes jsou proto tyto vozy velmi ceněny v kruhu sběratelů, velmi slušnou sbírku, kde nechybí ani zmiňovaný Wikov 35, naleznete v olomouckém muzeu Veteran Arena.
 

Wikov 25traktory se startováním na kliku

Vývoj traktorů zahájila společnost v roce 1927. O dva roky později společnost představila svůj první traktor Wikov 32 (číslo značí výkon v koních), traktor byl vhodný na práce v zemědělství i ve všech průmyslových odvětvích. Jako zemědělský traktor byl vybaven orbovými koly nebo speciálními koly na vyorávání řepy, v případě tahání vlečky na cestě se daly namontovat plné gumové obruče, pro práci v průmyslu byl traktor rovnou opatřen pneumatikami nebo plnými gumovými obručemi. Další modely traktorů nesly označení Wikov 22 (určen pro středně velké statky), Wikov 25 a Wikov 35. Traktory byly vyráběny převážně pro pohon na petrolej, proto můžete vidět na masce těchto traktorů typickou kliku (start se prováděl klikou a s otevřeným přívodem startovací benzínové směsi do karburátoru a až následně se přepnul na přívod petroleje). Vzniklo však i menší množství traktorů s motory pro pohon naftou, takový traktor za číslem nesl ještě označení Diesel.

Technické parametry Wikov 25plechový traktor na klíček Wikov 25
Motor: zážehový vodou chlazený dvouválec
o objemu 4 618 cm³.
Výkon: 18,4 kW/25k při 1100 ot/min.
Palivo: petrojel, pro start však potřebný benzín.
Převodovka: 3 rychlosti vpřed + zpátečka.
Rozměry: 270 x 160 x 176 cm.
Hmotnost: 1 580 kg.

Výroba traktorů byla ukončena po 10 letech v roce 1939. Během druhé světové války byla podniku vnucena válečná výroba. Po válce v roce 1948 nastala změna režimu a společnost byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov, název Wikov tak na desítky let mizí.

OBNOVENÍ WIKOVU A SOUČASNÁ PODOBA

Značku Wikov vzkřísil z popela v roce 2004 Martin Wichterle (zakladatel Karel Wichterle byl jeho pradědeček) tím, že nově zakoupené společnosti ČKD Hronov a Škoda Gear přejmenoval na Wikov MGI a Wikov Gear. Tím se začala psát novodobá historie firmy. V dnešních dnech patří do strojírenské skupiny Wikov Industry, kromě již zmiňovaných společností, také Wikov Sázavan (dříve Strojírny Sázavan, ještě dříve Baťův výrobní podnik) ze Zruče nad Sázavou, konstruktérská kancelář Orbital2, společnost Detail CZ ze Žirovnice a Jemnice vyrábějící díly pro nákladní automobily, německá firma Gmeinder Getriebe Gruppe zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová vozidla a v neposlední řadě montážní závod Wikov - RS v ruské Tveri. Všechny výše zmíněné firmy se zabývají strojírenskou výrobou, stěžejním produktem skupiny jsou mechanické převodovky a ozubená kola pro nejrůznější průmyslové obory. Skupina Wikov Industry vyváží více jak 75 % své výroby do zahraničí, zaměstnává přes 1000 lidí a její tržby se pohybují na úrovni 120 mil. USD.

Zajímavosti:
- Wikov 35 "Kapka" byl představen v roce 1931 na pražském autosalonu, vzbudil obrovský rozruch a jeho fotografie se objevily v odborném tisku v Československu, na západě a dokonce i v USA.
- Podle pramenů vznikl model Wikov 35 - Kapka maximálně ve 3-6 exemplářích, jeden z nich je ve zmiňovaném muzeu v Olomouci.
- Konstruktéři automobilů kladli důraz na kvalitu použitých materiálů Například blok motoru byl vyrobený ze slitiny hliníku a křemíku (silumin), písty se odlévaly z elektronu (slitina z 90 procent hořčíku a deseti procent hliníku) a ojnice vznikaly pro změnu z duralu (slitina tvořená z více než 90 procent hliníkem, zhruba pěti procenty mědi a malými přísadami hořčíku či manganu). Traduje se, že jeden řezník se svým vozidlem Wikov ujel přes milion kilometrů.
- V roce 1933 vznikl nejluxusnější vůz, nesl označení Wikov 70 a jeho tehdejší cena byla kolem 130 000 tehdejších korun, což bylo víc, než za kolik se dal v Praze pořídit činžovní dům.
- Obnovitel značky Martin Wichterle je vnukem slavného vynálezce! Jeho dědeček se jmenoval Otto Wichterle, který vynalezl kontaktní čočky.

 

Zdroje informací a fotografií:
Encyklopedie českých traktorů - Mgr. Marián Šuman-Hreblay
www.wikov.com
www.wikovveteranclub.cz
www.allforpower.cz
www.biggmagg.cz
www.autorevue.cz
www.automix.denik.cz
www.wikipedia.com