Wikov a jeho historie
Název samotný zní možná trošku polsky, často se W pro názvy na našem území nepoužívá, ale má to prostý důvod. Název vznikl spojením příjmení Wichterle a Kovařík, dvou rodin, které se v roce 1918 spojily a vytvořily někdejšího největšího československého výrobce zemědělských strojů! Závod se rozkládal na ploše 250.000 m2 a zaměstnával 2000 dělníků a 150 úředníků. Těchto čísel nebylo dosaženo ze dne na den a obě rodiny mají delší podnikatelskou historii.
Historie firmy bratrů Kovaříků vzniká o pár let později v roce 1894, založil ji Ing. Josef Kovařík a v roce 1896 přizval ke spoluvlastnictví i svého bratra Ing. Dr. Františka Kovaříka, oficiální název byl: Prostějovská akciová továrna na stroje a motory F. & J. Kovařík, Prostějov.
Oba tyto podniky působily ve stejné oblasti Prostějova a navíc vyráběly podobný sortiment (mlátičky, lokomobily, drobné ruční nářadí, parní, benzínové i naftové motory, generátory pro pohon menších závodů, dílen a mlýnů, výtahy). Podniky si vzájemně v poměrně malé oblasti konkurovaly a tak se vedení domluvilo na vzájemné spolupráci, 22. prosince 1918 vzniká Wichterle & Kovářík a. s., zkráceně WIKOV.
Ve dvacátých letech minulého století rozšířila firma Wichterle & Kovářík svůj původní výrobní program nejen o výrobu automobilů, ale také o výrobu trojfázových elektromotorů a traktorů.
éra automobilů
traktory se startováním na kliku
Vývoj traktorů zahájila společnost v roce 1927. O dva roky později společnost představila svůj první traktor Wikov 32 (číslo značí výkon v koních), traktor byl vhodný na práce v zemědělství i ve všech průmyslových odvětvích. Jako zemědělský traktor byl vybaven orbovými koly nebo speciálními koly na vyorávání řepy, v případě tahání vlečky na cestě se daly namontovat plné gumové obruče, pro práci v průmyslu byl traktor rovnou opatřen pneumatikami nebo plnými gumovými obručemi. Další modely traktorů nesly označení Wikov 22 (určen pro středně velké statky), Wikov 25 a Wikov 35. Traktory byly vyráběny převážně pro pohon na petrolej, proto můžete vidět na masce těchto traktorů typickou kliku (start se prováděl klikou a s otevřeným přívodem startovací benzínové směsi do karburátoru a až následně se přepnul na přívod petroleje). Vzniklo však i menší množství traktorů s motory pro pohon naftou, takový traktor za číslem nesl ještě označení Diesel.
Technické parametry Wikov 25:
Motor: zážehový vodou chlazený dvouválec
o objemu 4 618 cm³.
Výkon: 18,4 kW/25k při 1100 ot/min.
Palivo: petrojel, pro start však potřebný benzín.
Převodovka: 3 rychlosti vpřed + zpátečka.
Rozměry: 270 x 160 x 176 cm.
Hmotnost: 1 580 kg.
Výroba traktorů byla ukončena po 10 letech v roce 1939. Během druhé světové války byla podniku vnucena válečná výroba. Po válce v roce 1948 nastala změna režimu a společnost byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov, název Wikov tak na desítky let mizí.
OBNOVENÍ WIKOVU A SOUČASNÁ PODOBA
Značku Wikov vzkřísil z popela v roce 2004 Martin Wichterle (zakladatel Karel Wichterle byl jeho pradědeček) tím, že nově zakoupené společnosti ČKD Hronov a Škoda Gear přejmenoval na Wikov MGI a Wikov Gear. Tím se začala psát novodobá historie firmy. V dnešních dnech patří do strojírenské skupiny Wikov Industry, kromě již zmiňovaných společností, také Wikov Sázavan (dříve Strojírny Sázavan, ještě dříve Baťův výrobní podnik) ze Zruče nad Sázavou, konstruktérská kancelář Orbital2, společnost Detail CZ ze Žirovnice a Jemnice vyrábějící díly pro nákladní automobily, německá firma Gmeinder Getriebe Gruppe zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová vozidla a v neposlední řadě montážní závod Wikov - RS v ruské Tveri. Všechny výše zmíněné firmy se zabývají strojírenskou výrobou, stěžejním produktem skupiny jsou mechanické převodovky a ozubená kola pro nejrůznější průmyslové obory. Skupina Wikov Industry vyváží více jak 75 % své výroby do zahraničí, zaměstnává přes 1000 lidí a její tržby se pohybují na úrovni 120 mil. USD.
Zajímavosti:
- Wikov 35 "Kapka" byl představen v roce 1931 na pražském autosalonu, vzbudil obrovský rozruch a jeho fotografie se objevily v odborném tisku v Československu, na západě a dokonce i v USA.
- Podle pramenů vznikl model Wikov 35 - Kapka maximálně ve 3-6 exemplářích, jeden z nich je ve zmiňovaném muzeu v Olomouci.
- Konstruktéři automobilů kladli důraz na kvalitu použitých materiálů Například blok motoru byl vyrobený ze slitiny hliníku a křemíku (silumin), písty se odlévaly z elektronu (slitina z 90 procent hořčíku a deseti procent hliníku) a ojnice vznikaly pro změnu z duralu (slitina tvořená z více než 90 procent hliníkem, zhruba pěti procenty mědi a malými přísadami hořčíku či manganu). Traduje se, že jeden řezník se svým vozidlem Wikov ujel přes milion kilometrů.
- V roce 1933 vznikl nejluxusnější vůz, nesl označení Wikov 70 a jeho tehdejší cena byla kolem 130 000 tehdejších korun, což bylo víc, než za kolik se dal v Praze pořídit činžovní dům.
- Obnovitel značky Martin Wichterle je vnukem slavného vynálezce! Jeho dědeček se jmenoval Otto Wichterle, který vynalezl kontaktní čočky.
Zdroje informací a fotografií:
Encyklopedie českých traktorů - Mgr. Marián Šuman-Hreblay
www.wikov.com
www.wikovveteranclub.cz
www.allforpower.cz
www.biggmagg.cz
www.autorevue.cz
www.automix.denik.cz
www.wikipedia.com