Traktory Schlüter, nejdražší a nejvýkonější!
Anton Schlüter München byl německý výrobce traktorů, který sídlil ve Freisingu v Bavorsku (30 kilometrů od Mnichova). Mezi zemědělci a fanoušky zlidověl zkrácený název Schlüter. Počátky společnosti sahají do roku 1898, kdy ji založil obchodník Anton Schlüter jako závod na konstrukci motorů, benzínových a vícepalivových. O 12 let později odkoupil Anton Schlüter strojírnu ve Freisingu a proměnil ji na vlastní slévarnu. Ve stejném roce došlo k výstavbě nové výrobní haly a o rok později bylo vybudováno testovací centrum, přezdívané Schlüterhof.
První traktor v roce 1937
Prosperující podnikání s motory se Anton Schlüter rozhodl posunout na další metu a zvolil výrobu traktorů, ten první představuje v roce 1937. Načasování nebylo nejlepší a kdo čte pravidelně naše články a je znalý historie, tak už ví, které období se blížilo, 2. světová válka. Na nedostatek pohonných hmot, které byly využívány čistě pro válečné účely, reaguje společnost poměrně brzy a v roce 1942 představuje traktory na dřevoplyn. Válka měla ničivé dopady pro naprostou většinu podniků v tehdejším Německu a Schlüter nebyl výjimkou, slévárna ve Freisingu i výrobní závody v Mnichově byly kompletně zničeny při spojeneckých náletech.
Rozvoj po válce
Po válce se společnost vrátila ke konvenčním konstrukcím s jednoválcovými a douválcovými motory. V roce 1947 je představena řada traktorů Schlüter DSU, která disponovala vznětovými motory, řada vycházela z předchozího typu na dřevoplyn. Z této doby pochází i Schlüter DS 25, který se nachází jako model v naší produkci. Anton Schlüter umírá v roce 1949 a společnost přebírá jeho syn Anton Schlüter junior, ten se ve stejném roce rozhoduje, že soustředí celou výrobu do jednoho závodu a stěhuje celý podnik do Freisingu. Do konce roku 1950 dokázal podnik vyrobit 30 000 traktorů a byl jedním z mála německých výrobců, jenž dokázal uspokojit poválečnou poptávku. V období padesátých let firma prošla těžkou zkouškou, tu představovala záplava zahraničních modelů na německém trhu, ale obstála.
Velké, silné a taky drahé
V šedesátých letech vtiskl design karosériím Louis Lucien Lepoix, v této době se začal Schlüter vyznačovat produkcí velmi silných modelů (až 320 koňských sil). Výrobní program zahrnoval 4 řady - Super Trac (čtyři kola stejné velikosti), Profi Trac (čtyři kola stejné velikosti s řízením obou náprav), Super (standardní modely) a Kompakt (menší modely). V roce 1978 sjel z výrobní linky jeden unikát, Schlüter Profi Trac 5000 TVL, který disponoval výkonem rovných 500 koňských sil, ve své době nejvýkonnější traktor na trhu. Zakázku na tento traktor zadal prezident tehdejší Jugoslávie, Josip Broz Tito. Do sériové výroby se tento silný traktor nikdy nedostal a to z důvodu politických změn v Jugoslávii, z velmi slibné zakázky tedy sešlo a pro celou firmu to byla znatelná rána.
Čím si Schlüter získal své příznivce?
V první řadě to byla velmi dobrá opravitelnost. V prostoru motoru, převodovky a os byl dostatek místa, což velmi usnadňovalo údržbu. Výhled z kabiny zlepšoval unikátní design, kdy čelní sklo bylo ve spodní části skoseno směrem k řidiči. Kabina i kapota se dala hydraulicky sklápět, oboje dveře byly posuvné a k tomu vždy dostatek výkonu, to tehdy žádný jiný výrobce nenabízel.
Neslavný konec
Na začátku 90. let minulého století se představila nová řada traktorů Euro Trac. Traktory této řady měly mít kabinu uprostřed mezi nápravami, vznikl ale pouze jen jeden model 184 Euro Trac. Traktor se podobal traktorům značky MB-Trac, koncipován byl jako systémový nosič nářadí (montáž nářadí/příslušenství na vícero míst). Bohužel se tyto traktory nedočkaly rozšíření zejména proto, že poptávka po těchto typech traktorů klesala. Naopak se zvyšovala poptávka po výkonnějších standardních traktorech. Schlüter začal technicky zaostávat, nestihl udržet krok s tuhou konkurencí. Schlüter v roce 1993 ukončil výrobu ve Freisingu. Výrobu traktorů řady Euro Trac převzali s odstupem času dva jiní výrobci zemědělských strojů. Řada Euro Trac se vyráběla do roku 2004. Výrobní prostory ve Freisingu se dlouhá léta nevyužívaly, až později se proměnily v nákupní centrum.
Stále v paměti
Odkaz rodiny Schlüterů však nezmizel úplně, dodnes mají tyto traktory v Německu spoustu fanoušků. V roce 2008 se zde konal závod traktorů na počest značky, událost trvala 3 dny a sjelo se sem na 300 traktorů Schlüter, návštěvnost byla neuvěřitelných 20 000 fanoušků! Mezi největší fanoušky patří patrně Ludwig Streitberger, který se rozhodl upravit traktor Profi Track 3500 z roku 1973. Cílem bylo vytvořit nejvýkonější traktor, původní motor se vyměnil za šestiválcový turbo-dieselový motor MAN o objemu 12,5 litrů a výkonu 650 koní! Celý traktor vylepšoval po 4 roky a přestavba mu zabrala na 3000 hodin práce!
Pro tvorbu článku byly použity tyto zdroje:
www.de.wikipedia.org www www.tractors.fandom.com www.agroportal24h.cz