TATRA, stálice našeho sortimentu
Pokud si pozorně prohlédnete náš sortiment, tak zjistíte, že značka Tatra pro nás není ničím novým. První Tatry na principu berušky se v nabídce objevují koncem 90. let minulého století a jde o typy 87 a 603 (rovněž legendární stroje, k nim se ještě v budoucnu vrátíme), k dispozici jsou na eshopu dodnes. Ve stejné době je následuje Tatra T 815 v provedení hasič (1997), jde o klasické autíčko bez pohonu, za konstrukci je zodpovědný Michal Možný z Nového Hrádku. Netrvalo to dlouho a zrodil se se nápad vytvořit dakarské speciály, první "Dakarky" vytvořil rovněž pan Možný, po jeho odchodu do důchodu přebral štafetu Petr Hůlek, který různé závodní ročníky vytváří do současnosti.
Tip k nákupu: v sortimentu u nás naleznete rovněž plechovou tabuli ve formátu A4 s motivem hasičské Tatry 815, ideální dárek pro každého nadšence do techniky, hasiče, či fandu značky. Perfektně zapadne do každé klubovny, dílny a garáže.
Historie značky TATRA
Všichni víme, že Tatra pochází z české Kopřivnice. Původ značky však pochází již z doby, kdy tato obec nesla německé označení Nesselsdorf. V roce 1850 si v této obci zakládá svoji společnost podnikavý Ignác Šustala, náplní jeho živnosti byla výroba a oprava kočárů, drožek a povozů. Pan Šustala rozvíjí nadále své podnikání a daří se mu, zapojuje do chodu firmy své tři syny a roku 1858 je evidován název společnosti Ignatz Schustala & Comp. V roce 1881 přichází nový společník (Studénsko-štramberské dráhy) a s ním rozšíření výroby o železniční vagóny.
Rozšíření výroby znamenalo i rozšíření továrny, a proto byl podnik v roce 1890 přeměněn na akciovou společnost, aby byly zaručeny nové investice a další růst. Zrodila se tak Kopřivnická vozovka, akc. spol, dříve Šustala a spol., tehdy ještě psáno německy jako společnost Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, vorm. Schustala & Co. A fungovalo to, perspektivní společnost zlákala investory z Vídně. Kompletní transformace společnosti se pan Šustala nedožil, roku 1891 bohužel zemřel na infarkt.
V té době zastává pozici technického ředitele jistý Hugo Fischer, tento inženýr a vizionář se velkou měrou podílel na vzniku prvního automobilu. Ve spolupráci s mistrem Leopoldem Svitákem začali na tomto projektu motorového vozidla pracovat. Roku 1897 je představen automobil NW Präsident, který je osazen dvouválcovým motorem Benz. O získání těchto spalovacích motorů se měl velkou měrou zasadit liberecký baron a továrník Theodor von Liebieg, udržoval totiž přátelské vztahy s konstruktérem motorů Karlem Benzem a jen na žádost barona se Benz uvolil, že do Kopřivnice své motory dodá. O rok později je hotov vývoj prvního nákladního vozu. Záhy přichází podnik s vývojem vlastních motorů a rozjíždí se úspěšná výroba vozidel.
V roce 1904 majitelé přenesli administrativní sídlo kopřivnického výrobce do Vídně a postupně se pro jeho vozy vžilo označení Nesselsdorfer Automobile odvozené od německého pojmenování Kopřivnice. Od roku 1911 se začalo na vozech používat logo NW a později i dvouhlavý orel s nápisem Nesselsdorfer.
Stěžejní pro historii podniku se stal rok 1918 a vznik Československa, vedení se přesunulo z Vídně do Kopřivnice a Prahy, ve stejném roce se přestává používat německé označení podniku a je zvolen čistě český název - Kopřivnická vozovka, a. s. Zmínky o názvu TATRA se objevují v letech 1919, kdy byl ve slovenských Tatrách testován vůz typu U. Oficiálně bylo označení Tatra pro celý podnik použito v roce 1927, kdy se z Kopřivnické vozovky staly Závody Tatra. Jako ochranná známka bylo označení TATRA registrováno v polovině třicátých let dvacátého století.
Ve třicátých letech 20. století TATRA šokuje geniální aerodynamickou koncepcí svých vozidel, pod kterou je podepsán konstruktér Hans Ledwinka. Do sériové produkce se dostávají slavné modely T 77, T 87 a T97. Stranou nezůstala ani produkce nákladních vozidel, typ T 72 zaznamenal velký úspěch u československé armády a začal tvořit její přepravní páteř. Z roku 1936 pochází i legenda železnic, motorový vůz Tatra 68 (M 290.0), veřejnosti dobře známý jako „Slovenská strela“. Tento vůz byl nedávno kompletně zrestaurován a je k vidění v areálu kopřivnické Tatry. Nedávno se tento motorový vůz objevil i jako model v produkci naší partnerské společnosti Kaden.
Na podzim 1938 obsadila německá vojska Sudety a Němci okamžitě kopřivnickou automobilku zabrali. Produkce se rázem změnila, došlo k útlumu výroby osobních automobilů, vyráběly se pouze štábní vozy, hlavní část produkce se soustředila na nákladní vozidla a motory, které se odvážely do Německa a do Prahy, kde se montovaly do německé vojenské techniky, například od obrněných vozů. Z tohoto období (1942) pochází známý model T 111, který disponoval vzduchem chlazeným motorem, to bylo ostatně podmínkou, protože vodou chlazené motory v Rusku zamrzaly.
Po druhé světové válce vzniká národní podnik TATRA a nákladní vozy se stávají základem produkce. TATRA se stala hlavním výrobcem těžkých nákladních automobilů pro civilní i vojenské použití v Československu a dodávala desetitisíce automobilů do 58 zemí světa, několik nastávajících dekád patřilo k nejúspěšnějším obdobím značky. Velmi dobrou pověst Tatry šířily v desítkách zemí typy T 111 (v produkci 16 let), T 138, T 148, T 813 či T 815. Došlo i k obnovení výroby osobních automobilů, které vynikaly svými karoseriemi i řadou technických řešení, všichni určitě znáte Tatru 603, limuzíny často používali vysocí vládní činitelé, dnes se jedná o ceněné sběratelské kousky. Výroba osobních automobilů byla oficiálně ukončena v roce 1998.
TATRA T 815 - 40 let těžké dřiny
První stroje s označením T 815 sjely z výrobních linek v roce 1983, letos tedy slaví 40 let od svého vzniku. Jde o těžké nákladní vozidlo, které bylo pro kopřivnickou automobilku v mnohem přelomové. Pro výrobu těchto strojů musela vzniknout nová výrobní hala s výrobní kapacitou 15 tisíc vozidel ročně, pro tento typ byl rovněž vyvinut nový motor T3 a trambusová kabina. Za svůj vznik vděčí rozhodnutí z roku 1971, tehdy vznikla dohoda zemí RVHP (skupina socialistických zemí, která byla fakticky podřízena Sovětskému svazu), že se TATRA stane jejich výhradním výrobcem těžkých nákladních vozidel s nosností nad 12 tun. Motory T3 mohly mít 8, 10 i 12 válců, největší provedení motoru mělo zdvihový objem 19 litrů a použity byly do tahačů a vojenských "osmikolek". Verze pro armádu často disponovaly 2 turby a šlo o skutečné nezmary, tyto vozy dokázaly spalovat kromě letecké nafty i letecký petrolej, případně směs benzínu s naftou. Osmiválcové motory disponovaly výkonem 230 koňských sil, dvanáctiválcové motory měly výkon 360 koní.
Během osmdesátých let se Tatra 815 proslavila díky startům na rallye Paříž - Dakar. Prvního vítězství s tímto vozem dosáhl Karel Loprais v roce 1988, jeho speciál 4x4 byl osazen dvanáctiválcovým motorem. Pro civilní účely měla tato sklápěcí Tatra tři nápravy a v první verzi se vyráběla až do roku 1989, kdy musela být upravena z důvodu příchozí normy Euro 0 a novým hlukovým limitům. Další modernizace přišla v roce 1993 opět z důvodu nových emisních limitů, došlo k upuštění od výroby velkých motorů a vedení se z důvodu plnění dalších emisních norem rozhodlo, že bude nadále vyrábět již jen osmiválcové agregáty. V roce 1997 papírově výroba Tatry 815 skončila, neboť vůz v rámci další modernizace dostal nové označení - TerrNo1.
Současnost
Tradice pokračuje výrobou nákladních vozů v akciové společnosti TATRA Trucks. Stávající výrobní program v naprosté většině modelů využívá originální tatrováckou koncepci, kterou kombinuje se specifickými prvky, charakteristickými pro jednotlivé řady a zákaznické segmenty. Páteří aktuálního výrobního programu je civilní modelová řada Tatra Phoenix, dále Tatra Force (požární a vojenská vozidla) a Tatra Tactic (vojenská logistika). Škála uplatnění je však mnohem širší a Tatry potkáte při práci v odvětvích jako je: lesnictví, těžařství, stavebnictví, zemědělství a další.
V roce 2013 došlo k restrukturalizaci společnosti a jejímu napojení na přední české holdingové skupiny CZECHOSLOVAK GROUP a PROMET GROUP.
Sběratelské modely KADEN si můžete prohlédnout zde.
Zajímavosti
- Ignác Šustala odjel jako mladý na zkušenou do Vídně, kde 7 let pracoval u podniků, které se zabývaly výrobou kočárů. Získané zkušenosti aplikoval při založení svého podniku v Kopřivnici.
- Šustalův podnik byl velmi úspěšný, měl zastoupení v Ratiboři, polské Vratislavi, Vídni, Praze, Berlíně, Černovicích a Kyjevě.
- S tehdy novým motorovým vozem NW Präsident byla absolvována trasa Kopřivnice - Vídeň (1898). Posádka: Hugo Fischer, baron Theodor von Liebieg, vicepresident a rakouský výrobce spalovacích motorů William E. Hardy a hrabě Gustav Pötting-Persing - první předseda Rakouského automobilového klubu.
- Tatra 111 si za svoji spolehlivost a nezdolnost vysloužila vlastní pomník, stojí na ruském východě v Magadanu.
- Tatru 87 proslavili Hanzelka a Zikmund, projeli s ní Afriku a Jižní Ameriku.
- Hans Ledwinka je podepsán pod celou řadou patentů a konstrukčních řešení. Z jeho původní koncepce podvozku těží Tatra dodnes.
- Tatra se věnovala i produkci letadel a leteckých motorů. Příkladem jsou sportovní letadla řady T 101/201, jež byly přímými předchůdci slavných čs. poválečných letounů Zlín řady Trenér. Typ T 101 dokonce držel svého času čs. rekord v překonané vzdálenosti, když s ním jeho posádka v roce 1938 doletěla až do súdánského Chartúmu.
- Část produkce Tatry 815 se od osmdesátých let do konce minulého tisíciletí vyráběla v Číně. V roce 1985 zahájená spolupráce s indickým partnerem v Bangalore na produkci vojenských verzí trvá dosud.
Fotografie a informace pro tvorbu článku byly čerpány z těchto zdrojů:
Hans Ledwinka : Tatra.cz
Historie výroby : Tatra.cz
Auta z Kopřivnice bojovala za císaře a také za Hitlera - iDNES.cz
Ignác Šustala: muž, bez kterého by Tatra nevznikla - Garáž.cz
Tatra slaví 170 let. Slavná historie začala kočáry a bryčkami - Patriot Magazín
Tatra – wikipedia.org