Routemaster Bus RM5 - naše chlouba
návrh od pana možného
firma mettoy a vznik jednotlivých modelů
Zelený Routemaster s označením linky č. 465 vznikl v nákladu pouze 1000 kusů! A dnes je to velmi žádaný sběratelský artikl. Obě tyto série byly rovněž doplněny brožurkou a jízdenkou a také byly vyrobeny pro firmu Mettoy. Vznikly tedy tři série pro tuto společnost. Kovap následně v licenci začal vyrábět a prodávat autobusy sám avšak číselně neomezené a v nových krabičkách, ty jsou k dispozici dodnes v našem eshopu.
skutečný routmaster v londýnských ulicích
Pokud se řekne Londýn, co se většině lidí prožene hlavou? Big Ben, Westminsterský palác, červené telefonní budky, černé taxi, ale většina si určitě vybaví červený dvoupatrový autobus! Často ho používají i filmaři, když chtějí divákům rychle naznačit, kde se děj filmu odehrává. Původně to nebylo v plánu, ale Routemastery si získaly takovou oblibu, že sloužily takřka půl století a většina obyvatel Londýna jejich konec nesla opravdu těžce.
První prototyp byl vyroben v roce 1954. V Londýně byl první kus nasazen do provozu 8. 2. 1956. Poslední autobus sjel z výrobní linky roku 1968, za tu dobu bylo vyrobeno v různých variantách 2 876 kusů a z tohoto počtu dodnes existuje přes tísíc pojízdných vozidel a to převážně díky různým nadšencům, zájmovým a komerčním spolkům.
Základní provedení Routemasteru (třída RM) měří na délku 8,4 m a na výšku 4,4 m. Díky poměrně velkému počtu vyrobených kusů bylo možné je udržovat v provozu několik desítek let, za tu dobu zlidověly a staly se ikonou zmiňovaného města. Na začátku nového tisíciletí se začalo poprvé uvažovat o jejich vyřazení.
Základní verze totiž nemají dveře, ale plošiny na které je možné naskakovat a případně vyskakovat i mimo stanice, z tohoto důvodu bylo nutné, aby v autobuse sloužil průvodčí, který pasažéry korigoval a dohlížel na ně. Často docházelo k úrazům, autobus navíc nemohl být upraven pro vozíčkáře a náklady na opravy začaly s léty stále více stoupat a z většiny autobusů se v podstatě stávaly novostavby. U novějších autobusů, které měly dveře, navíc nemusel sloužit průvodčí, ale stačil řidič. Všechny tyto důvody zapříčinily konec jedné legendy a na svoji poslední jízdu nastoupil Routemaster 9. 12. 2005 na lince č. 159.
svezete se v něm i dnes
Ale Routemastery se z ulic Londýna úplně nevytratily, město je opravilo, vybavilo novějšími motory a nasadilo na dvou linkách pro turisty (konkrétně linky 9H a 15H). Tyto trasy byly zkrácené verze bežných linek 9 a 15. Linka 9H čelila kritice z důvodu, že se vyhýbala hlavním turistickým cílům a v červenci 2014 byla definitivně zrušena.
Nadále je tak možné svézt se starým Routemasterem jen na lince 15H, trasa má délku 4,8 km a začíná na Trafalgar Square, pokračuje přes Cannon Street na konečnou Tower Hill. Jejím provozovatelem je již od roku 2005 firma Stagecoach London. Interval na lince je denně 15 minut a jízdní doba linky činí 25 minut. Pro denní vypravenost postačuje 5 autobusů.
Zajímavosti:
- Vyrobeno a používáno bylo i několik zelených Routemasterů, tyto verze se používaly v okrajových částech Londýna.
- Nástupce tohoto modelu nebyl většinou obyvatel Londýna pozitivně přijat. Došlo i ke srovnání, že to působí jako kdyby někdo dosadil na Big Ben digitální hodiny.
- Díky své dlouhé službě a líbivému designu byly Routemastery v roce 2006 zvoleny mezi 10 největších britských designových ikon (společně s Concordem, Mini, Supermarine Spitfire, plánem londýnského metra, World Wide Webem a britskou telefonní budkou).
- V roce 2006 přivezl Tony Blair dva reálné Routemastery jako dárek do předvolební kampaně pro Jiřího Paroubka. ČSSD však nechala autobusy přebarvit na oranžovo, aby ladily s barvou jejich kampaně. Následně nastal problém, vozidla nemohla vyjet, protože v technickém průkazu byla stále barva červená. Situaci tak museli řešit britští úředníci a technické průkazy byly zaslány k úpravě zpět do Anglie. Až po této peripetii mohly autobusy vyrazit do ulic ČR.
Zdroje informací a obrázků:
www.wikipedia.com
www.idnes.cz
www.busportal.cz
www.zetor.estranky.cz
www.cs-dopravak.cz