Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

MAN Ackerdiesel

23.01.2023 09:09

MAN AS 325A

Historie výroby traktorů MAN je relativně krátká a informací o jejich produkci je poskrovnu i ze zdrojů v německém jazyce, proto bude článek tentokrát kratší.

I přes krátkou historii si jeden model (měřítko 1:25) našel cestu do našeho sortimentu, jde o typ AS 325A. Jeho barvu se nám podařilo trefit velmi dobře a v kombinaci s kontrastními béžovými disky v našem sortimentu opravdu vyniká. Pokud ho z naší produkce ještě neznáte, tak stačí kliknout zde: https://eshop.kovap.cz/katalog/traktor-man-as-325-a_2-116. Tento MAN patří mezi oblíbené traktůrky i mezi našimi zaměstnanci, právě díky své barevné kombinaci.

Historie

Rudolf DieselZnačka MAN je s námi od roku 1897. Jejím zakladatelem byl Rudolf Diesel, který ve své továrně v Ausburgu vyrobil první naftový motor značky MAN. Avšak motor byl těžký a jeho primární nasazení bylo v továrnách jako pohon strojů a zařízení. Značně tak napomohl vrcholu průmyslové revoluce a významně ovlivnil rychlost produkce a zpracování výrobků. Až v letech 1919 došlo k pokroku ve vývoji jeho konstrukce a po úpravách se stal motor doslova revoluční. Byl natolik lehký, že jej bylo možné osadit do nákladního automobilu. Našim cílem ovšem není popsat historii výroby nákladních automobilů, pojďme se zaměřit na minulost Ackerdieselu.

MAN Ackerdiesel bylo obchodní označení traktorů a zemědělských strojů, které vyráběla německá firma MAN AG v letech 1921 až 1962. Prvním produktem použitelným v zemědělství se už v roce 1916 začíná zabývat profesor R. Bernstein, jednalo se o jednorámový motorový pluh, práci na něm zbrzdila probíhající první světová válka, k představení dochází až ve zmiňovaném roce 1921.

dobová reklamaPo celou dobu produkce se MAN Ackerdiesel specializoval na výrobu spíše menších a středních traktorů, první malotraktor přišel v roce 1923 a disponoval výkonem 20 koňských sil. V následujících 15 letech byla výroba traktorů utlumena ve prospěch výnosnějších a žádanějších nákladních automobilů. Až roku 1938 přichází v reakci na poptávku z východoněmeckých zemí MAN AS250. Pro jeho výrobu byla použita osvědčená konstrukce z nákladních automobilů, použity byly rovněž motory z automobilů, výkon byl omezen na 50 koňských sil a nově byla použita kyvná přední náprava, která byla volitelně dodávána s pohonem, což výrazně zlepšilo trakci v terénu.

MAN AS250 byl vyráběn i v průběhu druhé světové války i když velmi omezeně, část výroby byla z důvodu bombardování přesunuta do francouzské společnosti LATIL, kde ještě v roce 1944 dokázali vyrobit 1000 těchto traktorů!

Poválečný vývoj

MAN začíná pracovat na novém typu středního traktoru, aby byl konkurenceschopnější, tak je vývoj zaměřen na pohon všech kol. Koncem čtyřicátých let přichází již zmiňovaný MAN Ackerdiesel AS 235A, písmeno A na konci značí právě pohon všech kol (německy Allradantrieb). Díky volitelnému pohonu všech kol došlo k navýšení tažné síly o 20 %. Díky velké síle a dobrým vlastnostem v terénu byl velmi oblíben na těžkých půdách v lesnictví.

MANZačátkem padesátých let upravuje S. Meurer způsob spalování u motorů MAN, celosvětově je následně tento způsob znám jako "M proces", výhodou bylo efektivnější spalování, které snížilo spotřebu a způsobilo plynulejší chod. Takto upravené motory byly do běžného prodeje nasazovány jen sporadicky, získaly si ovšem velkou popularitu pro svou nízkou spotřebu a tak v roce 1955 dochází k nasazení do většiny traktorů MAN Ackerdiesel.

Ve stejném období přichází MAN s menším traktorem AS 718A, disponoval výkonem 18 koňských sil a pohonem všech kol. I když bylo vedení s prodeji spokojené, tak bylo zřejmé, že společnosti v tuhé konkurenci dochází dech. Vyrobeno a prodáno bylo 905 kusů tohoto traktoru, konkurenční Porsche Diesel Master hlásil ve stejném období přibližně 23 000 prodaných kusů!

Poslední snahy

V roce 1961 přichází MAN s modulárním principem zavěšení zemědělské techniky a možností volby motorů, zákazník může zvolit mezi 2, 3 a 4 válcovými verzemi. Prodeje se ovšem zásadně nezlepšily a tak je roku 1962 domluvena koordinace výrobního programu, podle které měla výroba traktorů MAN probíhat v závodech firmy Porsche. Tato spolupráce byla však následující rok ukončena a to znamenalo definitivní konec traktorů MAN.

Zajímavosti

  • Za celou dobu produkce vzniklo přes 50 000 traktorů MAN v různých variantách.
  • Traktory MAN jsou vyhledávaným sběratelským artiklem, pokud se vám ho nepodařilo získat, může vám být útěchou alespoň ten od nás.
  • Maska chladiče traktorů MAN Ackerdiesel byla designována podobně jako u tehdejších nákladních vozů MAN.
  • V současné době je MAN významným výrobcem autobusů a nákladních automobilů.

 

MAN AS 325A - traktor KOVAP

Fotografie a informace pro tvorbu článku byly čerpány z těchto zdrojů

www.agroportal24h.cz
www.svetluska.cz
de.wikibooks.org
cs.wikipedia.org