Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Hanomag: Kdysi lídrem německého trhu

21.08.2023 15:16

Georg Egestorff

Hanomag byl historicky významným německým výrobcem stavebních strojů, vozidel, lokomotiv, tahačů, automobilů, traktorů a další zemědělské techniky. Kořeny společnosti sahají až do roku 1835, kdy ji v obci Linden (dnes součást Hannoveru) založil Georg Egestorff. Původní název podniku zněl: Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik a počáteční náplní byla výroba malých parních strojů, drobného zemědělského náčiní a slévání. Podnikání pana Egestorffa prosperovalo a roku 1846 přichází rozšíření produkce o parní lokomotivy

Po smrti průmyslníka G. Egestorffa v roce 1868, se rodina rozhodla, že továrnu prodá. Zájem má Bethel Strousberg a k prodeji opravdu došlo. O dva roky později je společnost přejmenována na Hannoversche Maschinenbau - Aktien-Gesellschaft. V této době panuje velký hlad po výrobě lokomotiv a společnost se zaměřuje převážně na tuto činnost, daří se a během několika let se firma vypracuje na největšího výrobce lokomotiv. V roce 1871 však Bethel musel kvůli zrušeným dodávkám lokomotiv do zahraničí firmu prodat. Konsorcium bank převedlo společnost na akciovou. V následujících letech bylo Hannoverské království anektováno Pruskem a tak firma vyráběla především pro pruské státní železnice. 

Vývoj během 20. století 

Roku 1904 se hlavní konstruktér společnosti, Erich Metzeltin, dopálil na ustavičně zdlouhavé a drahé vypisování názvu společnosti při telegrafické komunikaci. Pro potřeby telegrafní komunikace je tedy poprvé použito zkrácené a lacinější označení Hanomag, které je odvozeno od počátečních písmen názvu podniku. O 8 let později se název Hanomag používal běžně jako označení továrny v poštovní adrese. 

polopásový transportér SdKfz 251

V roce 1905 začíná společnost s výrobou nákladních automobilů a roku 1912 jsou do produkce zařazeny rámové motorové pluhy s benzínovými motory o výkonu až 80 koňských sil. Hanomag je dodnes znám díky své produkci traktorů, poznatky z vývoje pluhů a nákladních automobilů spějí v roce 1924 k zahájení jejich výroby, první modely nesou označení WD 26. Ve stejném roce přichází i produkce osobních automobilů, která trvá do roku 1941. Od roku 1931 je zahájena výroba stavebních strojů. V roce 1935 odkoupil Hanomag rozpracovaný projekt firmy Hansa-Lloyd na polopásový transportér SdKfz 251. Pokračoval na jeho vývoji a přidělil stroji vlastní označení HkL 6. Podle této zkratky dostal později v Čechách přezdívku hakl. Velmi dobrá kvalita zpracování, širší škála motorů vedly až k tomu, že se Hanomag stává v letech 1939 až 1951 vedoucím výrobcem traktorů na německém trhu.

Koncem padesátých let 20. století je Hanomag začleněn do koncernu Rheinstahl, který ji sloučil se značkou Tempo. V roce 1969 došlo v rámci koncernu ke sloučení výroby užitkových vozidel Hanomag a Henschel-Werke. Vzniká Hanomag-Henschel Fahrzeugwerke GmbH, podíl si zde zakoupil Daimler-Benz, následně jsou Daimlerovy motory montovány do vozidel, která firma vyrábí. V roce 1974 značka automobilů Hanomag-Henschel zanikla. Výroba traktorů byla později prodána firmě Massey Ferguson. 

V 70. letech 20. století převzal zbylou výrobu manažer Horst-Dieter Esch a včlenil ji společně s dalšími výrobci stavebních strojů do svého holdingu IBH. Vznikl tak jeden z největších světových koncernů vyrábějících stavební stroje. IBH však skončil v konkursu. Esch byl v březnu 1984 zatčen a v říjnu toho roku odsouzen zemským soudem v Koblenzi k sedmi a půl rokům odnětí svobody a pokutou ve výši 90 000 německých marek.

V roce 1989 skomírající firmu Hanomag koupil japonský výrobce stavebních strojů Komatsu. V roce 1995 se společnost přejmenovala na Hanomag Komatsu AG a v současnosti vyrábí stroje pod značkou „Komatsu“. 

HANOMAG R4

Zaměřeno na model z našeho sortimentu, Hanomag R40

V našem sortimentu tento kousek poměrně vyniká už jen tím, že se jedná o zastřešený model a těch nabízíme zatím poskrovnu. Hanomag R40 se vyráběl v letech 1942 až 1951 a celkově bylo vyrobeno 12 130 kusů těchto traktorů. Skvěle zvolená barevná kombinace výborně doplňuje design tohoto typu, velmi dobře se náš model prodává na západním trhu (Německo), kde je u zdejších sběratelů nejvíce dochovaných exemplářů reálných Hanomagů R40. 

Typ motoru: naftový, čtyřválcový, vodou chlazený, typ D 52 
Výkon: 40 hp při 1 200 ot./min
Zdvihový objem: 5 195 ccm
Maximální rychlost: 18,7 km/h
Převodovka: 5 rychlostních stupňů vpřed a 1 zpátečka
Hmotnost: 3.305 kg
Rozvor: 2 080 mm
Celkové rozměry: 3 535 x 1 780 x 2 250 mm (délka x šířka x výška)
Celková hmotnost: 3 850 kg 

Hanomag R40 - KOVAP Náchod

ZAJÍMAVOSTI 

• Od roku 1846 do roku 1871 vyrobila společnost 500 parních lokomotiv, do roku 1931 jich vyrobil Hanomag přes 10 500!
• V roce 1880 Hanomag vyrobil prototyp první lokomotivy se spalovacím motorem na světě. Po problémech s patentováním se firma vrátila k výrobě parních lokomotiv.
• Důležitými odběrateli Hanomagu byly zahraniční společnosti. V období před první světovou válkou Hanomag exportoval téměř 40 procent své produkce, zejména do Bulharska a Rumunska. Lokomotivy Hanomag odebíraly i důlní a soukromé železniční společnosti.
• roku 1912 do roku 1971 opustilo brány hannoverské továrny více než 250 000 traktorů s motory s výkonem od 12 do 92 koní.
• Československá stopa: továrna Breitfeld a Daněk zakoupila od Hanomagu v roce 1925 licenci pro vlastní výrobu pásového traktoru WD Z 25, na jejímž základě postavila následujícího roku 1926 prototypy označené BD 25 a BD 30.
• Výroba automobilů trvala od roku 1924 do roku 1941, pokus o návrat s osobními automobily přišel roku 1951, ale vše zůstalo ve fázi prototypu. 

 

Pro tvorbu článku byly použity informace a fotografie z těchto zdrojů:

Hanomag: Svého času vedoucí výrobce traktorů na německém trhu | Agroportal24h.cz
Hanomag: History (haertecenter.de)
Komatsu Germany GmbH, Hannover
Hanomag – Wikipedie (wikipedia.org)
Počátek licenční výroby pásových traktorů Hanomag WD Z 28 a 50 v Československu a v SSSR | Stavební technika (stavebni-technika.cz)
Oldtimer-Restauration Ch. Greiwe ve městě Sendenhorst | Hanomag R40 (oldtimer-greiwe.de)